Med kommentarer

Billeder med kommentarer.

Billedbedømmelse.

Jeg har spekuleret meget over hvad et godt billede er. Hvad gør forskellen på et godt og et dårligt billede, og hvad er forskellen på et godt billede og et fantastisk godt billede. Vi kan nok ikke blive enige, dertil er vi mennesker for forskellige, men visse billeder kan der være flere som synes er gode og jeg har på fornemmelsen at jo flere der synes et billede er godt, jo større kunst er det. Nå, det var noget af en påstand og man er velkommen til at modbevise den, men hvem synes at vanGoghs billeder er dårlige? Næppe mange.

Et andet problem drejer sig om at gruppere billeder, at genrerbetemme dem. For mig at se en håbløs opgave. Man kan godt gøre det i grove træk, men der er altid billeder der ikke rigtig hører hjemme i gruppen, man må altid gå på kompromis. Så kan man spørge om det absolut er nødvendigt at gruppere billeder, men af en eller anden grund synes jeg at det er det.

Når man ser et billede afgør man meget hurtigt om man kan lide det eller ej, sådan tror jeg de fleste har det. Somme tider sker det at et billede vinder ved nærmere bekendtskab, det er bare ikke så tit. Skal man så uddybe hvorfor man mener at det er godt/skidt bliver det straks vanskeligere. I fotoklubben bemærkes ofte om skarpheden er optimal, det er jo en relativ objektiv vurdering så der skulle ikke være den store diskusion om den sag. Dernæst bliver beskæringen bemærket: skal billedet beskæres mere end tilfældet er, eller er det OK? Sjældent siger man at der skal lægges mere til billedet. Jeg kan godt lide tomme felter i billedet, de betyder noget for kompositionen og er ikke bare tomrum. Billedvurdering er altid meget subjektiv og også meget følsomt. Skal man sige hvad man mener om et billede som en af fotovennerne har taget skal man vare sine ord "du skal ikke tro at du er noget" er en almindelig reaktion hvis kritikken er bare lidt hård. Derfor er det ikke så givtigt at diskutere venners billeder, men kan det lade sig gøre og accepterer begge parter en konstruktiv og saglig kritik får man virkelig noget ud af det og kommer derfor videre i sin udvikling mht. teknik og komposition.

Fotografering er som så mange andre interesser og gøremål: du kommer aldrig til bunds i alle teknikker og kompositionsproblemer. Mindre kan også gøre det, og jeg er fuldt bevidst om min status som amatør og er glad og tilfreds med det. Jeg kan lide at finde motiver og omsætte dem til fotografier, jeg er ovenikøbet så glad for nogle af dem så jeg indrammer dem og udstiller dem. En sjælden gang bliver et solgt og det er rigtig godt, selvom det ikke er det vigtigste. Jeg får heldigvis mange gode og positive tilkendegivelser og mange kan lide mine billeder. Når det bliver sagt spontant så tror jeg på det.

Jeg er ikke bange for kritik hverken negativ eller positiv så hvis der overhovedet er nogle der læser dette (hvem finder min hjemmeside og kommer på denne underside?) så send en kommentar til

kaare.holst (snabela) gmail.com

Dette er mit bedste billede fra 2015. Bakken ligger lige vest for Snertinge i Kalundborg kommune. Jeg er meget fascineret af den mørke himmel når der om aftenen kommer solstrejf gennem skyerne. Skyggerne skifter hele tiden på marken og billedet er et blandt mange som jeg tog den dag. Normalt kan det være lidt kedeligt at se på billeder af gule marker, men dette billede får en dramatisk virkning på grund af sol og skygge på marken. Billedet er sat i en ramme med sort kant på 50 x 70 cm. og koster 1100,- kr.

Nymånen, det ganske tynde segl om aftenen, er det smukkeste syn man kan tænke sig (efter min mening). Den er god at have for øje når man sidder og mediterer lidt over dagens hændelser.  Jeg kunne godt have undværet de efterladte spor af flyverne, men de er ikke til at undgå her på vores egn, dvs himlen over Svebølle. Billedet er taget 100 m. fra mit hus, men er ikke en udsigt fra huset. Behøver jeg at sige at det er taget mod vest?

Jeg blev tidligt påvirket af en dansk fotograf ved navn K.Helmer Petersen. Dette billede er en efterligning af hans stil. Hans billeder var altid af dagligdags motiver, enkle og med en kraftig beskæring som var usædvanlig på den tid (omkring 1950). Billederne var nærmest abstrakte og uden perspektiv. I dag er han et ikon ude i den store verden. Billedet er taget i Korsør havn. 

Kalundborg Kirke, den hedder faktisk Vor Frue Kirke, bliver ved med at drage mig. Her kan man tydeligt se at den ligger højt over byen. Jeg har fotograferet den på alle tider af døgnet, her i den blå time engang i september.

Dette billede er taget samme aften som billedet af kirken ovenover. Jeg kan godt lide det lys der er på bilen, men er ikke helt sikker på at det er er godt billede. Jeg savner noget i kompositionen, den er ikke speciel god, på den anden side er der en historie med parret der er stoppet på deres aftentur og nu nyder roen over vandet. Måske er det slet ikke dem der ejer bilen, men er egentlig ligemeget for historien. Billedet er taget i Kalundborg havn.

Jeg tager ikke så mange billeder af mennesker, ihvertfald ikke hvis de opdager det. Kan bedst lide at tage sådanne billeder i al ubemærkethed, det giver mere naturlighed og afslappethed. Kontrasten mellem billedernes barske motiver og pigerne der leger ubekymret, fangede mig. Vi er jo mange der er  priviligerede her i Danmark selvom det dårlige liv også findes her. Billedet er taget i Sønderborg.

Et stemningsbillede fra Kalundborg havn. Jeg kan godt lide billedet, men jeg har lige fået at vide at det er for rodet. Det skal hun ikke bestemme, men jeg medgiver gerne at det ikke er et rent præmiebillede. Burgerbaren med lys og varme er en tryg ø i den kolde havn, og kontrasten mellem inde og ude er tydelig.

Dette er et billede af et par som jeg tog en aften i fotoklubben. Nydeligt dobbeltportræt og meget traditionelt. Jeg synes at det er lidt for kedeligt, selvom parret nok synes at det er OK. Der er da heller ikke reflekser i brillerne - det er fint nok. Men i mine øjne er det for almindeligt, og set rigtig mange gange før.

Her er et lidt mere spændende portræt. Ganske vist i helfigur, men stadigvæk et portræt. Jeg mener ikke at det gør noget med det store tomme rum over pigen, tværtimod hører det med til kompositionen. Det strider også imod princippet om at portrætter skal tages i øjenhøjde. Pigen ser også dejlig afslappet ud i modsætning til mange traditionelle portrætter.